Geschiedenis

Festival of Fools

1978 - Festival of Fools - Amsterdam

Rita Iny en Herman Link ontmoetten elkaar in de zomer van 1978 tijdens het jaarlijkseFestival of Fools in Amsterdam (1975-1984). Aan dit wereldberoemde straat- en locatietheaterfestival deden groepen uit heel Europa mee en vormde een belangrijk ontmoetingspunt voor internationale artiesten. Onder andere Django Edwards, Dogtroep en Hakim traden hier op en haalden veel inspiratie uit deze wereldwijde ‘nouveau clown’-beweging. Ook Oerol festival vloeide voort uit het Festival of Fools. Rita en Herman, beide jonge performers, werden naar elkaar toegetrokken. Rita woonde in Canada en was op reis door Europa. Haar plan was om voor een weekend naar Amsterdam te gaan, dit liep uiteindelijk een beetje anders dan verwacht.  Toevallig hadden ze allebei het idee om naar Spanje te liften en besloten samen te gaan.

Reizen en theater
Herman en Rita op reis door Europa

Herman als clown op Ibiza

Onderweg naar Spanje, tijdens een spontane straattheater performance onder de Eiffeltoren in Parijs ontstond het dynamische duo van Samba Salad en werden Herman en Rita verliefd.  Vanaf dat moment begonnen de avonturen die nu nog steeds een belangrijke inspiratiebron zijn voor hun werk als kunstenaars. Link en Iny vormden een cabaretesk duo dat satirische sketches maakten onder andere over de wereldpolitiek. Ze reisden naar Spanje en traden  op in Pamplona en Barcelona tijdens het staartje van het bewind van Franco. De politieke atmosfeer was zo geladen dat ze snel doortrokken naar het feesteiland Ibiza. Hier deden ze aan ‘clownerie’ in clubs als Pacha en Ku (later Privilege). Na Ibiza volgde verschillende Italiaanse steden en het zuiden van Duitsland.

Mime, muziektheater en tournees door EuropaPoster van Samba Salad Fruitshow (1980)

Terug in Nederland besloten Herman en Rita zich verder te ontwikkelen als satirische theatermakers en acteurs. Ze maakten voorstellingen als “Transmisson Impossible” (1980), “Pan Galactic  Peepshow” (1981), “Ciao Mundo” (1981) en The Hustle” (1982). Deze voorstellingen kenmerkten zich door het politiek engagement en het gebruik van mime en muziek bij het vertellen van het verhaal. Na succesvolle tournees door Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België ging het stel opnieuw op reis. Ze  reisden maanden rond door Noord-Afrika en Zuid-Amerika. Het was op deze reis dat ze zich muzikaal lieten inspireren door de samba, de salsa, Arabische en Afrikaanse muziek. Later zou dit een duidelijke stempel op hun werk drukken.

De geboorte van Maya en muziektheater voor kinderen

de geboorte van kwalitatieve jeugdmuziekNa de geboorte van hun dochter Maya begonnen Herman en Rita te pionieren en experimenteren op het gebied van de kindermuziek en -theater. Concerten en muziektheater voor kinderen met aansprekende thema’s en humor helpen de muziek begrijpelijk en toegankelijk te houden voor het jonge oor. Hierbij zoeken zij naar de grenzen van het muzikale niveau van het kind zonder de muziek te infantiliseren. Ze begonnen met het schrijven van hun eigen kinderliedjes en zochten hierbij samenwerking met bekende en ervaren kinderboeken en -liedjes schrijvers zoals Sjoerd Kuyper en Theo Olthuis. In de muziek van Samba Salad is de inspiratie uit hun reizen duidelijk te horen. Daarmee schotelen ze kinderen wereldmuziek voor met aansprekende Nederlandse teksten. Sinds 1986 hebben ze vele theatrale en educatieve muziekprogramma’s ontwikkeld, en met vele professionele musici en theatermakers samengewerkt.

Nieuwe generatie Samba SaladEen nieuwe generatie jeugdtheater en kindermuziek spelers

Sinds 2007 is ook dochter Maya actief (en geheel uit vrije wil) betrokken bij het gezelschap. Al toen ze nog in Rita’s buik zat stond ze al op het podium. Toen ze net kon lopen werd ze op een krukje gezet op het podium zodat ze niet zou weglopen. Door haar gehele jeugd danste ze mee op het podium tijdens de optredens van Samba Salad en leerde ze op een natuurlijke manier de fijne kneepjes van de podiumkunsten. Ook kun je Maya en haar broertje Jonah horen op de oude CD’s van Samba Salad, waar ze de kinderstemmen vertolken. Zoon Jonah had niet de behoefte in de voetsporen van zijn ouders te treden en studeert inmiddels aan de universiteit. Maya draait nu mee in de organisatie van Samba Salad en staat op het podium steeds meer op de voorgrond. Bij de afgelopen drie Samba Salad producties vertolkte zij telkens de hoofdrol.

Groei, verdieping en vernieuwing

Flamenkita Samba Salad's flamencosprookje voor kinderen

Tijdens de afgelopen jaren verdiept Samba Salad zich telkens in een muzikaal genre. Waren de CDs en voorstellingen vroeger nog een fusie van allerlei stijlen door elkaar heen, zoeken ze nu juist de diepgang op. Maya danst al sinds ze klein is flamenco, wat uiteindelijk resulteerde in haar rol als Cypressa in de flamencosprookje Flamenkita geschreven door Herman en Rita. Samba Salad’s laatste voorstelling speelt zich af in Afrika en verdiept zich in oorspronkelijke stijlen uit Afrika en Afro-Braziliaanse muziek. Samba Salad blijft groeien en zich ontwikkelen door jonge spelers en muzikanten aan te trekken. Wij hopen dan ook dat de traditie die Samba Salad heeft opgebouwd blijft voortgaan en dat kinderen en hun ouders gevoed blijven worden en met veel plezier blijven luisteren en kijken naar kwalitatieve muziek en theatervoorstellingen.

Reacties gesloten